מה משותף לכנס ארצי בבנייני האומה, מוזיאון ביפו, אירוע משפחתי בבית התפוצות, כנס בוגרים בבית ספר בכרמיאל וערב התרמה במנהטן? בכולם הוקרנו (ובחלקם עדיין מוקרנים) סרטים שיצאו מחדר עריכה אחד בקדומים.
בוודאי יצא לכם לשמוע את השם "אולפני אתרוג". חלקכם גם יודעים, אולי, שמדובר באולפן של הפקת סרטים, שפועל תחת שרביטם של אמציה ונעמי האיתן. אולם ספק כמה מכם יודעים מה באמת מתרחש שם, אילו סרטים יוצאים מאותו אולפן בקדומים ועד כמה רחב ההיקף של לקוחותיו.
הסרטים שיוצאים מאולפני אתרוג משתייכים לכל תחומי התיעוד: סרטי תדמית, סרטי זיכרון, סרטי שורשים וסרטים לאירועים ציבוריים. סרטי התדמית משרתים מוסדות רבים שמעוניינים להציג את פועלם לציבור הרחב, ובהם רשתות חינוך וארגונים מוכרים ומובילים. סרטי הזיכרון מנציחים את דמותם של אנשים שהלכו לעולמם, בשיבה טובה או בטרם עת, באמצעות הצגת סיפור חייהם (ביום הזיכרון לחללי צה"ל נרשמות אלפי צפיות בסרטי הזיכרון של אולפני אתרוג ביוטיוב, וכמה מהם משודרים גם בטלוויזיה). סרטי השורשים מאפשרים לאנשים מבוגרים להעביר הלאה את ההיסטוריה המשפחתית בדרך חיה ומוחשית, או לחלופין מפגישים נערי בר-מצווה עם הרקע שממנו באו. סרטים מופקים גם לאירועים וכנסים בולטים. אם אתם קוראים בעיתון או בעלון השבת על אירוע גדול שיתקיים השבוע, ובמרכזו עומד "מיצג אור קולי" – סיכוי סביר שבאולפני אתרוג יושבים עכשיו עד השעות הקטנות של הלילה, כדי לסגור את הסרט לאותו אירוע. ההשקעה משתלמת: לא פעם קורה שבאירוע מרשים עם הרבה דוברים חשובים ואפקטים מרשימים, דווקא הסרט הוא מה שנצרב בתודעה של הנוכחים, ונשאר בזיכרונם לאורך זמן. "אני חושב שכל אדם שרוצה להוסיף לאירוע תוכן שיהיה זכיר ובעיקר מרגש, צריך להרים אליכם טלפון, ולו רק כדי לוודא שהאירוע שלו לא יהיה כמו של כולם," כתב לאולפני אתרוג העיתונאי והיחצ"ן קובי סלע.
כל עבודת העריכה, כאמור, מתנהלת באולפן שבקדומים, אבל זה לא מפריע לאולפן לעבוד עם לקוחות מנהרייה ועד אילת וגם מעבר לים. בעידן האינטרנט הכל אפשרי.
עם הזמן, אולפני אתרוג צברו ניסיון לא רק ברמה המקצועית-טכנית של הפקת הסרטים, אלא גם במיומנות התיעוד. כשמפיקים סרט עלילתי, מה שדרוש הוא לדעת לביים, לצלם ולערוך, וגם חוש יצירתי-אמנותי כדי שהסרט ייצא מוצלח. אולם כשמפיקים סרט אמיתי, על סיפורים מהחיים, כל זה לא מספיק. איך יושבים עם הורים ששכלו את בנם בקרב, ומוציאים מהם סיפורים על חייו ואישיותו של הבן? איך מספרים סיפור אישי של משפחה, שאליכם הוא איננו נוגע אבל אצלם הוא מחולל סערת רגשות? דרושה מיומנות ייחודית כדי להיכנס לעולמם של אנשים אחרים, לגעת בנקודות הרגישות ביותר שלהם ולבסוף לספר את סיפורם.
"עשינו סרט אחת-עשרה שנים אחרי הפיגוע," כתב לאולפני אתרוג יואל צור, לאחר הפקת הסרט על אשתו ובנו. "ראינו שעושה טוב לילדים לדבר על מה שהיה, הרגשתי שזה משהו שהמשפחה רוצה מאוד. אמציה מקצועי מאוד ורגיש מאוד ויודע מה להוציא מהמרואיינים. החכמה שלו והמקצועיות שלו גרמו לנו לבחור בו."
"הם מקצוענים" כתבו משה וסיגלית שינדלר, בעקבות הסרט על בנם אבישי שנהרג בפיגוע ירי. "מבינים עניין, קולטים מהר את הדמויות ואת הנפשות הפועלות ומפיקים סרט ברוח רצון המשפחה, בהתחשב ברגישויות השונות."
כל העבודה מלווה, כמובן, בתודעה ערכית של שליחות גדולה. "אנחנו מרגישים שליחים," אומרת נעמי האיתן, "שליחים של משפחות, של קהילות, של מוסדות וארגונים, בהעברת מסר, בהנחלת ערכים ובתיעוד המורשת. האתגר גדול, מלווה בתפילה: ויהי נעם ה' עלינו, ומעשה ידינו כוננה עלינו, ומעשה ידינו כוננהו."
מה משותף לכנס ארצי בבנייני האומה, מוזיאון ביפו, אירוע משפחתי בבית התפוצות, כנס בוגרים בבית ספר בכרמיאל וערב התרמה במנהטן? בכולם הוקרנו (ובחלקם עדיין מוקרנים) סרטים שיצאו מחדר עריכה אחד בקדומים.
בוודאי יצא לכם לשמוע את השם "אולפני אתרוג". חלקכם גם יודעים, אולי, שמדובר באולפן של הפקת סרטים, שפועל תחת שרביטם של אמציה ונעמי האיתן. אולם ספק כמה מכם יודעים מה באמת מתרחש שם, אילו סרטים יוצאים מאותו אולפן בקדומים ועד כמה רחב ההיקף של לקוחותיו.
הסרטים שיוצאים מאולפני אתרוג משתייכים לכל תחומי התיעוד: סרטי תדמית, סרטי זיכרון, סרטי שורשים וסרטים לאירועים ציבוריים. סרטי התדמית משרתים מוסדות רבים שמעוניינים להציג את פועלם לציבור הרחב, ובהם רשתות חינוך וארגונים מוכרים ומובילים. סרטי הזיכרון מנציחים את דמותם של אנשים שהלכו לעולמם, בשיבה טובה או בטרם עת, באמצעות הצגת סיפור חייהם (ביום הזיכרון לחללי צה"ל נרשמות אלפי צפיות בסרטי הזיכרון של אולפני אתרוג ביוטיוב, וכמה מהם משודרים גם בטלוויזיה). סרטי השורשים מאפשרים לאנשים מבוגרים להעביר הלאה את ההיסטוריה המשפחתית בדרך חיה ומוחשית, או לחלופין מפגישים נערי בר-מצווה עם הרקע שממנו באו. סרטים מופקים גם לאירועים וכנסים בולטים. אם אתם קוראים בעיתון או בעלון השבת על אירוע גדול שיתקיים השבוע, ובמרכזו עומד "מיצג אור קולי" – סיכוי סביר שבאולפני אתרוג יושבים עכשיו עד השעות הקטנות של הלילה, כדי לסגור את הסרט לאותו אירוע. ההשקעה משתלמת: לא פעם קורה שבאירוע מרשים עם הרבה דוברים חשובים ואפקטים מרשימים, דווקא הסרט הוא מה שנצרב בתודעה של הנוכחים, ונשאר בזיכרונם לאורך זמן. "אני חושב שכל אדם שרוצה להוסיף לאירוע תוכן שיהיה זכיר ובעיקר מרגש, צריך להרים אליכם טלפון, ולו רק כדי לוודא שהאירוע שלו לא יהיה כמו של כולם," כתב לאולפני אתרוג העיתונאי והיחצ"ן קובי סלע.
כל עבודת העריכה, כאמור, מתנהלת באולפן שבקדומים, אבל זה לא מפריע לאולפן לעבוד עם לקוחות מנהרייה ועד אילת וגם מעבר לים. בעידן האינטרנט הכל אפשרי.
עם הזמן, אולפני אתרוג צברו ניסיון לא רק ברמה המקצועית-טכנית של הפקת הסרטים, אלא גם במיומנות התיעוד. כשמפיקים סרט עלילתי, מה שדרוש הוא לדעת לביים, לצלם ולערוך, וגם חוש יצירתי-אמנותי כדי שהסרט ייצא מוצלח. אולם כשמפיקים סרט אמיתי, על סיפורים מהחיים, כל זה לא מספיק. איך יושבים עם הורים ששכלו את בנם בקרב, ומוציאים מהם סיפורים על חייו ואישיותו של הבן? איך מספרים סיפור אישי של משפחה, שאליכם הוא איננו נוגע אבל אצלם הוא מחולל סערת רגשות? דרושה מיומנות ייחודית כדי להיכנס לעולמם של אנשים אחרים, לגעת בנקודות הרגישות ביותר שלהם ולבסוף לספר את סיפורם.
"עשינו סרט אחת-עשרה שנים אחרי הפיגוע," כתב לאולפני אתרוג יואל צור, לאחר הפקת הסרט על אשתו ובנו. "ראינו שעושה טוב לילדים לדבר על מה שהיה, הרגשתי שזה משהו שהמשפחה רוצה מאוד. אמציה מקצועי מאוד ורגיש מאוד ויודע מה להוציא מהמרואיינים. החכמה שלו והמקצועיות שלו גרמו לנו לבחור בו."
"הם מקצוענים" כתבו משה וסיגלית שינדלר, בעקבות הסרט על בנם אבישי שנהרג בפיגוע ירי. "מבינים עניין, קולטים מהר את הדמויות ואת הנפשות הפועלות ומפיקים סרט ברוח רצון המשפחה, בהתחשב ברגישויות השונות."
כל העבודה מלווה, כמובן, בתודעה ערכית של שליחות גדולה. "אנחנו מרגישים שליחים," אומרת נעמי האיתן, "שליחים של משפחות, של קהילות, של מוסדות וארגונים, בהעברת מסר, בהנחלת ערכים ובתיעוד המורשת. האתגר גדול, מלווה בתפילה: ויהי נעם ה' עלינו, ומעשה ידינו כוננה עלינו, ומעשה ידינו כוננהו."